torstai 11. maaliskuuta 2010

Suuri neuletakkiprojekti


En ole koskaan neulonut käsin puseroa, olen pikkuneuleiden harrastaja. Muistan yhden kerran jostain esihistoriasta, kun olen aloittanut puseron. Kyseessä oli silloin mohairlanka ja jättipuikot. Taisin saada valmiiksi takakappaleen, ja sitten loppui mielenkiinto. Kyllästyn helposti. Neulominen ei saa olla liian tylsää, siinä täytyy tapahtua jotain, ja siksi tykkään erilaisista pintaneuleista, pitseistä ja palmikoista. En myöskään ole pitkien puikkojen ystävä, niillä neulominen on mun mielestä tosi raskasta. Ohjeiden seuraaminenkin on joskus vaikeaa, varsinkin kun neulepuseroiden ohjeissa on oma logiikkansa, joka on mulle outo.

Nyt kuitenkin kävi niin, että Suuri Käsityö -lehden uusimmassa - ja uudistuneessa - numerossa oli aika mukavan näköinen neuletakin malli, ja Eija sai minut erinäisin vippaskonstein innostumaan kokeilemaan sitä. Valitsin langaksi BC Garnin Allinon, johon olen jo aiemmin tutustunut, ja niiden inhottujen pitkien puikkojen sijaan otin pyöröpuikot. Pyöröillä neuloessa työn paino jakautuu käsille tasaisemmin, olen huomannut.

Olisinko jo kypsä siirtymään isoihin neuleisiin? Jääkö tämä projekti kesken, vai valmistuuko siitä mun ensimmäinen neuletakki, ja minkälainen neuletakki? Mitä tahansa voi tapahtua. Ei auta kuin kokeilla ja katsoa. (Iiik!)

3 kommenttia:

Emmi kirjoitti...

onko hyvä tuo uudistunut lehti?

ihanaa tuo lanka ja takin malli. tulee hieno, kunhan jaksat tehdä loppuun :)

laita tänne aina takin vaiheita, niin on "pakko" tehdä ;)

vaikka en ruukaa neuloa paljoa, oon muuten tehny neulepaidan muinoin! pikkuveljelle palmikkoneuleen. joskus yli 15v sitten. se on ainoa palmikkoneule minkä oon tehny ja siis ainoa paitakin. sain tehtyä loppuun, kun oli vauvakoko :)

Hanna kirjoitti...

Hyvä Tessa! Nyt vaan tsempillä ja välillä kiukulla työ valmiiks :) Mä voin pitää sitä sit enemmän kuin mielelläni, jos ei sulle kelpaa ;)

Pomsikas kirjoitti...

Emmi: On mun mielestä ihan mukavasti uudistunut tuo Suuri Käsityö. Ilme on ainakin pirteämpi, ja uskon että tällä menolla lehti houkuttelee enemmän nuorempia lukijoita. Tähän asti se on musta kärsinyt vähän liikaa sellaisista "askartelupaskartelu" -malleista, toivottavasti ne nyt jää vähemmälle. Nykyään on myös ollut lähes joka numerossa joku kudontamallikin :)

Hanna: lupaatko pitää jos tulee fiasko? ;) Äiti on myös kovasti kannustanut, lupasi ostaa langat seuraavaan puseroon, jos saan tästä sellasen että se kelpaa pidettäväksi :D