tiistai 21. huhtikuuta 2009

Luonnoskirjasta


Inhoan piirtämistä. Tai se on liian tiukasti sanottu, koska en minä inhoa sitä, mulla vaan ei ole kärsivällisyyttä siihen. Piirtämistä pitäisi harrastaa usein jotta ote siihen säilyisi, ja mulla se ote katkesi joskus 12-vuotiaana. Tekstiilien suunnittelussa näppärästä piirustustaidosta olisi hyötyä, mutta ei sen puute mikään varsinainen este silti ole. Mun mielestä jokainen osaa piirtää kun kunnolla yrittää ja keskittyy. Ja juuri se yrittäminen ja keskittyminen siinä minusta on vaikeaa, se tuntuu jo melkein liian tekniseltä suoritukselta. En jaksa suhertaa puolta päivää että saan jotain aikaiseksi, varsinkaan kun joku toinen (joka on fiksu ja pitää taitoaan yllä piirtämällä usein) piirtää suhauttaa sen saman yhdessä silmänräpäyksessä. Omia piirustuksia kohtaan tulee ehkä oltua usein liian kriittinenkin. Ihailen sellaisia ihmisiä, joille piirtäminen on helppoa ja luontaista. Kädellä tehty jälki on aina kiinnostavampi ja elävämpi.


Pidän silti luonnoskirjaa, mutta omin ehdoin. Harrastan paljon kuvakollaaseja, leikkaa-liimaa -askartelu on sekin yllättävän terapeuttista. Hiljattain olen yllättänyt itseni myös piirtämällä silloin tällöin jotain, ottamatta paineita siitä minkä laatuisia kuvista syntyy. Ehkä jos olisi enemmän aikaa...



Ei kommentteja: